Saturday, July 7, 2007

Til Odessa paa 3. klasse



At Krim er et populaert feriested fikk vi en forsmak paa allerede da vi skulle booke togbillettene fra Simferopol til Odessa to dager foer avreise.

Vi forsoekte og faa plass paa 1. klasse, men det var fullt, saa Mort mente vi hadde faatt plass paa 2. klasse isteden. Men det var noe som sa meg at saa ikke var tilfellet.

Og jeg fikk rett - dessverre.

Da vi steg ombord paa nattoget i gaar ettermiddag bar det rett inn paa 3. klasse. Uten all verden med skille mellom plassene og med null privatliv hadde de stuet inn omlag 60 koeyer i en togvogn. Det var trangt!

Jeg gjorde i stand koeyen min - en 1,80 m x 50 cm seng. Ikke all verden med andre ord. Og foran den lille delen av vindu som jeg disponerte var det saagar gitter. Tankene gikk til den gang de fraktet fanger til konsentrasjonsleirene under 2. verdenskrig. Men de hadde det nok enda trangere. Men likheten var der...

Det ble ikke mye soevn paa stakkars Mort som ellers er beroemt for sitt utrolig gode sovehjerte. Men jeg hadde det i grunn helt ok. En del stoey var det riktignok, og overskudd av soevn ble det ikke, men noen timer med hvile ble det da.

Aaa ta tog paa 3. klasse i Ukraina var ikke saa ille allikevel - men jeg tror nok det blir 1. klasse neste gang :o)

3 comments:

Nina said...

Høres ut som poor-man's-train i India jo!! Pju! Det var det man i etterkant kaller litt av en opplevelse, hehe. Godt å høre at dere kom vel frem da. Gleder meg til å se bilder, jeg! Åssen er været a (viktig for værsyke nordboere serru :)? Og er det uutholdelig varmt? Hva har dere sett og opplevd på og etter togtur? Martell, martell! ;)

Morten Oddvik said...

Tenkte faktisk litt paa deg i India ja, men det var nok litt ryddigere forhold tror jeg. Vaeret er upaaklagelig, Joern har fatt en pen brunfarge, og jeg ligger ikke langt bak. Det har visst regna stygt i nordlige Ukraina og det saa moerkt ut paa Krim da vi dro vestover. Odessa har vist seg fra en solfylt side. Temperaturer under 30. Behagelig.

:)

Fantastisk fint vandrerhjem - nytt og bra!

Anonymous said...

Tipper det var noen søte piker i vogna, jeg, og da var vel alt i orden, ja. Makan!