Saturday, June 9, 2007

vaksiner

Da var vaksinene i boks! Jeg var skråsikker på at jeg hadde styr på vaksinekortet mitt etter tidligere reiser og vaksinasjoner, men når dagen kom var det naturligvis borte vekk som dugg for solen... Men jeg troppet nå opp på Reisevaksiner Trondheim hvor jeg måtte fylle ut et skjema for tidligere vaksiner og annet personlia. Etter beste evne forsøkte jeg å huske hvilke helsemessige fordelaktige substanser jeg har fått injisert i armen min i løpet av årenet løp. BCG'en er jo klar, '93 eller deromkring, polio... hm, ja, i skoletiden det også, så stivkrampe, i militæret eller på grunnskolen? Også var det før backpackinga... Kolera, tyfus, hepatitt A og B, japansk encefallitt (sprekt navn!) og malaria. Men var det ikke slik at en kunne få en vaksinasjon nummer to og være dekket livet ut? Hm, men hvilken var det? Mange spørsmål altså da jeg ankommer sykepleieren som skal stå for vaksinasjonene.

Det viser seg at jeg er dagens første "pasient"/"reisende" (stryk det som ikke passer), og jeg blir tatt vel i mot. Gjennom samtalen har hun rukket å sette to sprøyter i venstre overarm, lagt drikkemedisin mot kolera i veska mi(inkludert brosjyrer som "Reise - Til deg som skal ut og reise; beskytt deg og dine mot hepatitt." og "La magen din få ferie også")samt fyllt ut et nytt slikt et gult vaksinasjonskort med samtlige vaksinasjoner jeg har fått utfra skolegang, militærtjeneste og tidligere reisemål. Så der står det ramset opp, 1999 DiTe Booster (Satt i Forsvaret, 10 år), 1999 Polio 10 år etc. Så ryddig og greit!

Vel ute i resepsjonen med alle reisebladene og en heftig regning hadde jeg endelig fått oversikt over kroppens flytende forsvarsverk. Nå må jeg bare passe på å ikke miste det forbaskede vaksinasjonskortet igjen...

2 comments:

larskflem said...

god gang, dette, mort. vaksinasjonskortet mitt er fillete som ei rye, det har fulgt passet mitt hele veien, sammen med en helsedeklarasjon til kambodsja: vær vaksinert eller betal 100 USD. var det ikke noe sånt?

cowboy-land.

Morten Oddvik said...

jeg var så fordømt sikker på at jeg hadde det liggende klart på kottet, men i febril førsommervarme fant jeg det pokker ikke. men nå har et flunkende nytt et. både stas og viktig!

tror azerbajdsjan kan være litt cowboy også.